Mięśniaki – charakterystyka, przyczyny powstawania, objawy

Mięśniaki

Mięśniaki to niezłośliwe zmiany nowotworowe zlokalizowane w obrębie macicy. Rozwijają się wolno i nie rzutują na inne narządy, ale mogą dawać nieprzyjemne objawy, a niekiedy prowadzić też do poważnych problemów zdrowotnych. Warto je zdiagnozować i poddać się stosownemu leczeniu. Poznaj charakterystykę mięśniaków macicy, przyczyny ich powstawania i objawy, jakie towarzyszą ich posiadaniu.

Mięśniaki – charakterystyka

Zmiany przybierają postać łagodnych guzów, rozwijają się długo i powoli, a przy tym nie powodują przerzutów. Co więcej, często nie wywołują żadnych objawów, a ich wykrycie jest możliwe dopiero podczas wizyty u ginekologa, dlatego warto regularnie się badać. Leczenie mięśniaków macicy zawsze uzależnione jest od wieku, samopoczucia i planów rozrodczych kobiety – niekiedy u pań w okresie okołomenopauzalnym wyczekuje się, aż spadnie poziom estrogenów i nie podejmuje interwencji chirurgicznej.

Rodzaje mięśniaków

Istnieją różne rodzaje guzów, wyróżniane ze względu na ich lokalizację w ścianie macicy.  Wyróżniamy mięśniaki podsurowicze (usytuowane pomiędzy błoną surowiczą a mięśniową), mięśniaki śródścienne (zlokalizowane wewnątrz błony mięśniowej) i mięśniaki podśluzówkowe (znajdujące się pomiędzy błoną mięśniową a śluzową). Niekiedy zdarzają się jeszcze inne, rzadko występujące typy mięśniaków: uszypułowane (łączą się ze ścianą macicy poprzez pasmo tkanki łącznej – tzw. szypuła), szyjkowe (umiejscowione w obrębie szyjki macicy) oraz międzywięzadłowe.

Obawiasz się wizyty u ginekologa? Sprawdź, jak się do niej przygotować: http://www.olsztyn.com.pl/artykul,jak-przygotowac-sie-do-wizyty-u-ginekologa,27436.html.

Przyczyny powstawania mięśniaków

Mięśniaki macicy najczęściej pojawiają się u kobiet w okresie rozrodczym, jednak jednoznaczne przyczyny ich powstawania nie są jeszcze znane. Istnieją jednak pewne czynniki, które zdaniem lekarzy mogą sprzyjać ich występowaniu – to m.in. zmiany genetyczne, zaburzenia hormonalne estrogenu i progesteronu, zachwianie równowagi chemicznej organizmu, wczesna pierwsza miesiączka, brak lub późne posiadanie dzieci, rasa czarna, otyłość.

Mięśniaki macicy – objawy

Występowanie mięśniaków macicy nie zawsze daje określone objawy, dlatego zwykle wykrywa się je podczas wizyty kontrolnej u ginekologa. Niemniej istnieje zespół objawów, na które skarżą się pacjentki posiadające mięśniaki macicy i są to: obfite i wydłużone okresy menstruacyjne, plamienia międzymiesiączkowe, uczucie pełności miednicy (parcie), powtarzające się wzdęcia i zaparcia, nieprzyjemny ucisk na część krzyżową kręgosłupa. Zdarza się także, że panie odczuwają poważne konsekwencje mięśniaków – pojawia się u nich anemia, zapalenie dróg moczowych, mają problemy z zajściem w ciążę lub dochodzi do poronienia. Zawsze warto być zatem pod kontrolą i gdy zajdzie taka konieczność, zdecydować się na leczenie i operacje mięśniaków macicy, zgodnie z zaleceniami lekarza.

Artykuł powstał przy współpracy redakcji portalu kliniki.pl.

Mięśniaki – charakterystyka, przyczyny powstawania, objawy written by Redakacja Ortopedycznie.plśrednia ocen5/5 - 1oceny użytkowników