Rwa barkowa – jak ją rozpoznać i leczyć?

Rwa barkowa, nazywana również rwą ramienną, to zespół bólu korzeniowego, który wywołuje podrażnianie nerwów należących do splotu ramiennego. Nerwobóle pojawiają się w okolicach karku oraz ramion. Często promieniują poprzez kończyny górne aż do palców, zazwyczaj do palca małego lub serdecznego, a także do klatki piersiowej i do górnych obszarów pleców.

Jakie są przyczyny rwy barkowej?

Do rwy barkowej dochodzi najczęściej w wyniku podrażnienia korzeni nerwowych, zazwyczaj objawiają się one:

– stanem zapalnym nerwu lub pobliskich tkanek,

– urazu bezpośredniego,

– uciskiem spowodowanym nadmiernym napięciem mięśni szyi, dyskopatią, nowotworami, zwyrodnieniem kręgów szyjnych.

Jak rozpoznać rwę barkową?

Ból pojawia się nagle, najczęściej po przebudzeniu. Jest charakterystyczny – przebiega jednostronnie, promieniuje od zajętego nerwu poprzez kark do kończyn górnych, czasem pojawia się również w okolicach łopatki oraz klatki piersiowej. Objawami towarzyszącymi są zaburzenia czucia, parastezje (mrowienie, pieczenie) oraz wszelkie niedowłady. Zaburzenia te pogłębiają się przy kaszlu, przyśpieszonym oddechu czy gwałtownym poruszaniu szyją.

Co można stwierdzić w badaniu klinicznym?

Przede wszystkim lekarz może odnotować występowanie dodatniego objawu Bikelesa, bolesność w dole nadobojczykowym, zbyt duże napięcie oraz skrócenie mięśni szkieletowych, utrudnienia w ruchomości kręgosłupa szyjnego spowodowane przykurczem mięśni i bólem, a także osłabienie odruchów.

Leczenie

Farmakoterapia polega na podawaniu środków obniżających napięcie mięśniowe, niesteroidowych leków przeciwzapalnych oraz preparatów przeciwbólowych.

Zalecane są także zabiegi fizjoterapeutyczne z zakresu fizykoterapii, kinezyterapii oraz zabiegi manualne takie jak: laser, elektroterapia, krioterapia, ćwiczenia wspomagane, bierne i czynne (z wykorzystaniem osprzętu do kabin UGUL) stawu ramiennego, w sytuacji dyskopatii – wyciąg odcinka szyjnego tzw. pętla Glissona, masaż kontralateralny, masaże karku, mięśni pochyłych  oraz poizometryczna relaksacja przykurczonych mięśni.

Artykuł powstał we współpracy ze sklepem rehabilitacyjnym bitmed.

Rwa barkowa – jak ją rozpoznać i leczyć? written by Redakacja Ortopedycznie.plśrednia ocen2/5 - 9oceny użytkowników