Depresja – jak ją rozpoznać i jak leczyć?

Depresja to poważna choroba, którą należy leczyć fot. Pixabay.com

Według naukowych szacunków około 30 procent populacji ludzkiej zmaga się dziś z depresją. Ta choroba, charakteryzująca się poważnymi zaburzeniami nastroju, przewlekłym uczuciem smutku, przygnębienia, złości, odbiera radość i zakłóca codzienne funkcjonowanie. Jakie są przyczyny depresji? Jak ją rozpoznać i przede wszystkim jak leczyć?

Przeczytaj też: http://zadbajoswojezdrowie.pl/depresja-przyczyny-objawy-leczenie/

Czym charakteryzuje się depresja i jakie są jej przyczyny?

O depresji mówimy wówczas, gdy zaburzenia nastroju utrzymują się stale minimum przez dwa tygodnie, a życie osoby chorej ulega stopniowej dezorganizacji. Charakteryzuje ją również spadek energii, obniżenie aktywności i zainteresowań, ograniczanie kontaktów społecznych. Nieleczona, może prowadzić do myśli samobójczych i stanowić bezpośrednie zagrożenie życia.

Choroba ta rozwija się stopniowo, a wraz z upływem czasu jej objawy nasilają się. Apatia, utrata zainteresowania tym, co do tej pory cieszyło, pojawiające się przejawy agresji, chęć spędzania czasu w samotności. U mężczyzn przejawia się częstymi atakami złości, drażliwością, uczuciem smutku i beznadziei, spadkiem libido, brakiem energii, stosowaniem środków odurzających, problemami ze snem i koncentracją oraz myślami samobójczymi. Kobiety natomiast mają często poczucie pustki i beznadziei, stają się rozdrażnione, unikają spotkań z przyjaciółmi, często tyją lub chudną, mają tendencje do pesymistycznego myślenia i problemów ze snem.

Wśród przyczyn depresji wymienia się:

• uwarunkowania genetyczne;
  • niskie poczucie własnej wartości;
  • traumatyczne dzieciństwo;
  • stresujące wydarzenia życiowe;
  • choroby przewlekłe.

Jak leczyć depresję?

Droga leczenia jest dwojaka i gdy oba rodzaje idą ze sobą w parze, daje najlepsze rezultaty. Po pierwsze środki farmakologiczne. Depresję leczy się środkami przeciwdepresyjnymi, przeciwpsychotycznymi oraz przeciwlękowymi. Wspomaga je psychoterapia, której rodzaj uzależniony jest od tego, w jakiej kondycji psychicznej jest pacjent. Ponadto leczenie depresji wspomagać może również suplementacja witamin D3, kwasów Omega 3, witamin B12 i B6.