Opuchnięte kostki – co może być przyczyną?

Opuchnięte kostki

Opuchnięte kostki to problem wielu kobiet. Bardzo trudno jest znaleźć przyczynę, a obrzęk może występować nawet codziennie. Istnieje wiele różnych przyczyn spuchniętych kostek. W większości przypadków opuchlizna jest spowodowana urazem lub obrzękiem. Jak sobie z tym radzić? Jak zapobiegać opuchliźnie? Co robić, gdy już się pojawi? Podpowiadamy.

Opuchnięte kostki – przyczyny

Termin obrzęk oznacza opuchliznę spowodowaną nagromadzeniem się nadmiaru płynu. Jest to szczególnie powszechne w dolnej części nóg, kostek i stóp. Ważne, aby wyposażyć się w profesjonalne i wysokiej jakości produkty, takie jak podkolanówki uciskowe bez palców i pończochy kompresyjne.

Możliwe przyczyny opuchniętych kostek obejmują:

Uraz stopy lub kostki

Osoba może doświadczyć zapalenia z powodu urazu kostki lub stopy.

Ludzie, którzy doznają urazu stopy lub kostki mogą doświadczyć stanu zapalnego w tym obszarze, powodując, że wydaje się on spuchnięty.

Skręcenie kostki jest jednym z najczęstszych urazów stopy.

Sposoby leczenia skręconej kostki:

• odpoczynek
  • noszenie usztywnienia kostki
  • przykładanie lodu w cienkim kawałku materiału przez nie więcej niż 20 minut
  • zastosowanie okładu uciskowego
  • uniesienie stopy powyżej talii

Działanie uboczne leków

Niektóre leki mogą powodować puchnięcie kostek jako efekt uboczny. Do takich leków należą:

• leki przeciwdepresyjne
  • pigułki antykoncepcyjne i inne zawierające estrogen
  • pigułki testosteronu
  • blokery kanału wapniowego na wysokie ciśnienie krwi
  • sterydy

Osoby, które podejrzewają, że ich kostki są spuchnięte jako efekt uboczny stosowania leków, mogą chcieć porozmawiać z lekarzem. Lekarz może przepisać leki moczopędne lub zaproponować metody zmniejszenia opuchlizny, jeśli jest ona niekomfortowa.

Przewlekła niewydolność żylna

Najczęstszym rodzajem obrzęku jest obrzęk spowodowany przewlekłą niewydolnością żylną (CVI). CVI jest stanem, który wpływa na zastawki w żyłach nóg.

Zastawki te zwykle zapewniają przepływ krwi w kierunku serca. W CVI jednak, jeśli zastawki źle funkcjonują i pozwalają części krwi płynąć do tyłu i gromadzić się w dolnej części nóg i kostek.

Chociaż CVI nie powoduje poważnych powikłań, może być bolesne i niewygodne. Może również powodować zauważalne zmiany na skórze.

Przykłady niektórych opcji leczenia obejmują:

• utrzymywanie nóg w pozycji uniesionej w celu poprawy przepływu krwi
  • noszenie pończoch uciskowych w celu zmniejszenia obrzęku
  • przyjmowanie leków, takich jak aspiryna
  • poddanie się ablacji prądem o częstotliwości radiowej, która wykorzystuje ciepło do zamknięcia dotkniętej żyły

Skrzepy krwi

Czasami w jednej z żył w ramieniu lub nodze może dojść do powstania skrzepu krwi, czyli zakrzepicy. Jest to tzw. zakrzepica żył głębokich (DVT) i wymaga pilnej pomocy medycznej.

DVT utrudnia przepływ krwi powracającej do serca, powodując jej gromadzenie się w dotkniętej kończynie. Czasami organizm jest w stanie skompensować blokadę poprzez stopniowe kierowanie krwi przez mniejsze, sąsiadujące żyły. Z czasem żyły te stają się większe i są w stanie odprowadzać krew z kończyny.

Jeśli żyły te nie zwiększą swojego rozmiaru, kończyna może pozostać opuchnięta. Utrzymujący się ból i obrzęk po przebytej DVT nazywany jest zespołem pozakrzepowym.

Osoby, u których wystąpiła DVT powinny rozważyć:

• uniesienie chorej kończyny
  • noszenie pończoch uciskowych w celu poprawy przepływu krwi
  • przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych lub rozrzedzających krew
Opuchnięte kostki – co może być przyczyną? written by Redakacja Ortopedycznie.plśrednia ocen5/5 - 1oceny użytkowników