Ból kręgosłupa lędźwiowego: charakterystyka i leczenie

Ból kręgosłupa lędźwiowego jest następstwem siedzącego trybu życia, uprawianiem intensywnego sportu bez poprawnego przygotowania, chorobami czy nabytymi w trakcie różnych incydentów urazów. Może rozwinąć się w wyniku wcześniejszych urazów, niewyleczonych kontuzji i braku stosownej profilaktyki. Poniższy artykuł ma na celu rozwiać wątpliwości, co do charakterystyki tej dolegliwości i obecnie stosowanych metod jej leczenia.

Jak dochodzi do bólu kręgosłupa lędźwiowego? Przyczyny i charakterystyka

Zanim poznamy metody leczenia bólu kręgosłupa lędźwiowego, warto dowiedzieć się jak do niego dochodzi, tak aby uniknąć tego typu zdarzeń w przyszłości. Niekoniecznie musi być on alarmujący – często powstaje w wyniku zwykłego zaniedbania – przez utrzymywanie ciała w nieprawidłowej pozycji lub ograniczenie aktywności fizycznej do minimum. Z drugiej strony aktywność fizyczna, jeśli jest podejmowana w nieodpowiedzialny sposób lub przy braku zachowania odpowiedniej techniki, może przeciążać określone mięśnie i stawy.

W stanach chorobowych występuje w towarzystwie krwiomoczu i ogólnego rozbicia, przy kolce nerkowej. Ból lędźwi towarzyszy także pacjentom, którzy cierpią na choroby przewodu pokarmowego, zapalenie trzustki oraz zapalenie jelita grubego. Na tego typu problemy skarżą się też osoby z chorobą Leśniowskiego-Crohna – ból w dolnej części jamy brzusznej promieniuje do pleców właśnie. Może rozwinąć się w przebiegu rwy kulszowej i zmian zwyrodnieniowych.

Ból w okolicy kręgosłupa lędźwiowego jest tępy i ma tendencję do promieniowania. Okresowo dotyka on większą część ludzkiej populacji. Jeśli uniemożliwia funkcjonowanie w znaczącym stopniu, a my nie jesteśmy w stanie określić jego pochodzenia, najlepiej pytać doktora o następujące badania: tomografię, RTG i USG.

Tradycyjne, a nowoczesne leczenie bólu kręgosłupa lędźwiowego

Jeśli charakter choroby nie wymaga wyeliminowania przyczyny, można zastosować leczenie tradycyjne. Terapia polega na doraźnym podawaniu leków rozkurczowych, przeciwzapalnych i przeciwbólowych. Po podaniu leków, pacjent z reguły może wrócić do codziennego funkcjonowania. Trzeba pamiętać, że długotrwałe stosowanie takich preparatów nie jest zalecane – niesie ze sobą powikłania w postaci niestrawności, bezsenności czy zaburzeń dróg moczowych. Do leczenia z użyciem farmakoterapii dochodzi rehabilitacja włączająca lekkie ćwiczenia dobrane przez specjalistę rehabilitanta.

Inną metodą leczenia bólu kręgosłupa lędźwiowego jest ARPWave – metoda leczenia opracowana w Stanach Zjednoczonych, która przez wysoką skuteczność, znalazła zwolenników na całym świecie. Przy zastosowaniu elektrod generujących impulsy elektryczne, przyspieszany jest proces regeneracyjny uszkodzonych tkanek i przerwanych włókien mięśniowych w obrębie odcinka lędźwiowego. Zwiększona efektywność ćwiczeń wykonywanych przy opiece specjalisty, w ciągu jednorazowej wizyty pozwoli osiągnąć rezultaty takie jak w trakcie miesięcznej samodzielnej terapii. Dzięki przywróceniu mięśni do poprzedniego stanu, poprawia się stabilizacja kręgów. Bez użycia leków rozkurczowych i przeciwbólowych.

Więcej na stronie: https://rehabilitacja-arpwave.pl/bol-kregoslupa

Ból kręgosłupa lędźwiowego: charakterystyka i leczenie written by Redakacja Ortopedycznie.plśrednia ocen5/5 - 1oceny użytkowników