Chirurgia stopy – w czym może pomóc chirurg?

Chirurgia stopy

Dobranie wygodnego obuwia wydaje się być niemożliwe? Ból stopy uniemożliwia normalne funkcjonowanie? Chirurg stopy zajmuje się nie tylko diagnozowaniem deformacji, ale też leczeniem i zapobieganiem schorzeń stóp, do których Pacjent może być predysponowany. Jakie schorzenia leczy chirurg stopy?

Chirurgia stopy – Paluch koślawy (haluks):

Około 2-4% populacji ludzi ma haluksy. Co ciekawe, schorzenie dotyczy przede wszystkim kobiet. Paluch koślawy dotyka przede wszystkim mieszkańców państw rozwiniętych. W krajach, gdzie chodzi się boso, haluksy prawie nie występują. Jest to związane z noszeniem niedopasowanego obuwia. Każda stopa jest inna, dlatego noszenie uniwersalnych wkładek w butach nie zawsze jest właściwe. Stopa często nie ma możliwości zachowania fizjologicznej postawy w takim obuwiu.

Na haluksy chorują osoby dorosłe, najczęściej w trzeciej lub czwartej dekadzie życia, ale nie tylko. Wśród Pacjentów są także dzieci (w wieku wczesnoszkolnym), a także seniorzy. Paluch koślawy częściej rozwija się u osób, których stawy w obrębie stopy są wiotkie. Mówi się wówczas o tzw. hipermobilności pierwszej kości śródstopia. Może to być skorelowane z uogólnioną wiotkością stawów.

Chodzenie w za małych butach, butach na wysokich obcasach czy takich, które mają wąskie czubki sprzyja rozwinięciu się schorzenia i doprowadza do powstania nieestetycznego i dającego objawy bólowe guza. W takich przypadkach często ostatnią deską ratunku jest operacja haluksów.

Chirurgia stopy – Paluch sztywny:

Paluch sztywny jest postępującą chorobą zwyrodnieniową dotyczącą stawu śródstopno-paliczkowego palucha. U Chorych pojawia się wówczas ograniczenie ruchomości tego stawu, obrzęk, stan zapalny oraz ból.

W przypadku bardziej zaawansowanych zmian, tworzące się wyrośla kostne powodują widoczną deformację palucha. Wśród przyczyn palucha sztywnego wyróżnia się: predyspozycje genetyczne, urazy lub długotrwałe i nadmiernie obciążanie dużego palca.

Chirurgia stopy – Palec młotkowaty:

Jeśli palec jest zgięty w jednej pozycji dostatecznie długo, mięśnie naprężają się i nie są w stanie się rozkurczyć. Mowa wówczas o tzw. palcu młotkowatym. Taka deformacja może być korektywna (miękka), czyli wówczas można manualnie wyprostować staw za pomocą dłoni lub niekorektywna (sztywna). W drugim przypadku, stawu nie można ustawić w sposób prawidłowy. Taka deformacja jest utrwalona.

Chirurgia stopy – Płaskostopie poprzeczne:

Operacja zalecana jest zazwyczaj wtedy, gdy sklepienie podłużne nie jest widoczne podczas obciążania stopy oraz gdy pięta jest ustawiona koślawo. Dlatego drugi i trzeci stopień płaskostopia wymagają zazwyczaj leczenia operacyjnego.

Bezwzględnym wskazaniem do leczenia chirurgicznego są dolegliwości bólowe związane z postępującym płaskostopiem. Ból i dyskomfort pojawiają się zazwyczaj po jakimś czasie, od momentu wystąpienia pierwszych objawów. Podczas operacji, możliwa jest także korekcja innych deformacji stopy.

Chirurgia stopy – Choroba Mortona:

Neuralgia Mortona, nerwiak Mortona lub inaczej nerwiak międzypalcowy jest schorzeniem objawiającym się dolegliwościami bólowymi ze strony nerwu palcowego wspólnego. Określenie „nerwiak”, mimo że bardzo często używane, jest błędne. Nerwiak to niezłośliwy nowotwór nerwu obwodowego, który występuję u pacjentów niezwykle rzadko.

Choroba Mortona najczęściej wynika jedynie z podrażnienia nerwu, które prowadzi do zmian zapalnych i zwyrodnieniowych. Schorzenie dotyczy II i III przestrzeni międzypalcowej, czyli okolicy między II i III lub III i IV palcem. Występuje częściej u kobiet, na ogół po 50 roku życia.

Bardzo charakterystycznym objawem neuralgii Mortona jest ból po stronie podeszwowej na wysokości głów kości śródstopia, czyli w okolicy podstawy palców. Jest to silny, piekący ból o rozlanym charakterze i zdolności promieniowania do palców, które są unerwione przez dany nerw. Pacjenci często cierpią z powodu bolesnych skurczów oraz odrętwień. Objawy nasilają się podczas obciążania stopy, szczególnie podczas noszenia wąskiego, uciskającego obuwia.

Po początkowym ustąpieniu dolegliwości, u wielu Pacjentów dochodzi do nawrotów choroby. Jest to wówczas wskazanie do zastosowania leczenia operacyjnego. Polega ono na chirurgicznym usunięciu nerwu palcowego wspólnego.

Chirurgia stopy – bunionette:

Bunionette to inaczej koślawość V kości śródstopia. Schorzenie polega na deformacji bocznej części stopy. Zmiany są wyrażone w obrębie okolicy stawu śródstopno-paliczkowego palca piątego (MTP V).

Deformacja potocznie jest nazywana „haluksem małego palca”, „małym haluksem”, ale często można się także spotkać z określeniem „kostka krawca”.

Słowo „bunion” oznacza powiększenie okolicy egzostozy głowy pierwszej kości śródstopia, co jest typową zmianą towarzyszącą paluchowi koślawemu, czyli haluksowi. Współwystępowanie bunionette i palucha koślawego świadczy zazwyczaj o tzw. stopie rozpłaszczonej.

Bunionette może być przyczyną uciążliwych dolegliwości bólowych, rogowacenia skóry w obrębie V kości śródstopia oraz stanów zapalnych w obrębie stawu MTP V. Dyskomfort i bolesność często dokuczają Chorym na tyle, że uniemożliwiają normalne poruszanie się. Aby zastosować precyzyjne leczenie, należy poznać przyczyny schorzenia.

Chirurgia stopy – niestabilność stawu skokowego:

Stopa ucieka na boki podczas chodzenia? Uczucie braku stabilności podczas poruszania się sprawia, że uprawianie ulubionego sportu jest niemożliwe? Mogą to być objawy niestabilności stawu skokowego.

To między innymi od czasu interwencji lekarskiej zależy zarówno metoda, jak i czas trwania leczenia niestabilności. Niestety, wielu przypadkach Chorych szuka pomocy zbyt późno. W takich sytuacjach często jedyną skuteczną techniką leczenia jest operacja stawu skokowego.

Przewlekła niestabilność stawu skokowego może doprowadzić do zmian zwyrodnieniowych, których nie da się wyleczyć za pomocą ćwiczeń czy ortezy. Stan długotrwałej, utrzymującej się niestabilności może doprowadzić do uszkodzenia struktur w obrębie stawu. Może dojść np. do martwicy kostno-chrzęstnej bloczka kości skokowej.

Technika operacyjna jest dobierana indywidualnie do każdego Pacjenta. Istnieje możliwość przeprowadzenia korekcji metodą artroskopową, która jest małoinwazyjna, wysoce skuteczna i bezpieczna dla Chorego.

Chirurgia stopy – w czym może pomóc chirurg? written by Redakacja Ortopedycznie.plśrednia ocen5/5 - 2oceny użytkowników