Haluksy –  dokuczliwa deformacja stopy

Haluks to inaczej tak zwany paluch koślawy, niezwykle nieprzyjemne zniekształcenie stopy polegające na przesunięciu się pierwszej kości śródstopia w złym kierunku, co skutkuje powstaniem bolesnego uwypuklenia i skrzywieniem dużego palca w stronę pozostałych. Wada ta najczęściej występuje u kobiet ze względu na słabszy niż u mężczyzn układ mięśni i więzadeł.

Przyczyny i objawy powstawania haluksów

Do głównych przyczyn powstawania halluksów należą:

• Czynniki genetyczne i predyspozycje związane z budową stopy
  • Mało ruchliwy tryb życia
  • Poprzeczne płaskostopie
  • Zbyt duże obciążenie związane z nadwagą
  • Uprawianie dyscyplin i aktywności związanych z przeciążaniem i nadwyrężaniem stawów
  • Noszenie nieodpowiedniego obuwia i sposób ustawiania stóp w trakcie chodu

Pierwsze objawy tego schorzenia widoczne są na pierwszy rzut oka – odchylenie dużego palca w kierunku zewnętrznym, poszerzenie się przedniej części stopy do wewnątrz oraz towarzyszący chodzeniu ból (nasilający się głównie po założeniu obuwia) to symptomy, na które od razu powinno się zwrócić uwagę. Z czasem, na wewnętrznej części stopy pojawia się także zaczerwienione zgrubienie, które wyglądem może przypominać niewielkiego guza. W przypadku zaobserwowania takich zniekształceń warto jak najszybciej udać się do specjalisty w celu konsultacji – określi on wtedy stadium rozwoju wady (od 1 do 4) i dobierze najbardziej stosowny rodzaj leczenia.

Metody leczenia halluksów

Mimo tego, że czasami niezbędna jest operacja, to ogólnie najskuteczniejszą i zazwyczaj wystarczającą metodą jest leczenie zachowawcze. Ortopedzi przeważnie zlecają pacjentom gimnastykę korekcyjną, czyli specjalne ćwiczenia mające na celu unormowanie układu kości. Oprócz tego, w leczeniu zapobiegawczym stosowane są różnego rodzaju wkładki, plastry, osłonki żelowe, separatory i międzypalcowe kliny, opaski oraz aparaty – https://www.apteka-melissa.pl/grupa/haluksy.html. Te ostatnie okazują się być na tyle skuteczne, że mogą spowodować nawet zatrzymanie rozwoju wady, a to wszystko dzięki specjalnym szynom, które ustawiają palec we właściwym kierunku.

Pomocna może stać się także terapia przy wykorzystaniu rezonansu magnetycznego, który stymuluje tkanki do regeneracji i przyspiesza metabolizm kostny. Efektem takiego leczenia jest zmiana wyglądu stopy i uśmierzenie bólu – zniekształcona kość ma wtedy możliwość ustawić się ponownie w odpowiednią stronę. Rezonans magnetyczny to alternatywa dla zabiegu operacyjnego, ale tylko jeśli chodzi o przypadki sklasyfikowane jako 2-3. W przypadku ostatniego, najbardziej zaawansowanego stadium zabieg niestety jest konieczny, dlatego warto zadbać o to, aby nie dopuścić do pogłębiania się problemu.

Haluksy –  dokuczliwa deformacja stopy written by Redakacja Ortopedycznie.plśrednia ocen5/5 - 1oceny użytkowników