Silny ból stopy, czyli wszystko o chorobie Mortona

Silny ból stopy
[Głosów:17    Średnia:2.9/5]

Choroba Mortona to jedna z najczęstszych chorób stóp objawiająca się silnym bólem. Uczucie dyskomfortu zazwyczaj obejmuje śródstopie i nasila się podczas biegania, długiego stania lub chodzenia w butach na wysokim obcasie. Jej przyczyną jest ucisk nerwów przez więzadło poprzeczne, dlatego często określana jest mianem Nerwiak Mortona. Choroba w swoim początkowym stadium rozwoju może być skutecznie wyleczona poprzez dobór odpowiedniego obuwia (np. indywidualne wkładki ortopedyczne) lub rehabilitację, natomiast zaawansowane schorzenie leczy się wyłącznie operacyjnie.

Dlaczego stopy bolą?

Choroba Mortona charakteryzuje się tym, że nerwy zlokalizowane w śródstopiu są uciskane i podrażnianie, a w efekcie dochodzi do powstania stanu zapalnego. Nieleczona prowadzi do zmian zwyrodnieniowych w okolicy kości śródstopia.

Jak zapobiegać chorobie Mortona?

W momencie pojawienia się pierwszych objawów bólowych należy niezwłocznie udać się do ortopedy, lekarza pierwszego kontaktu lub do gabinetu ortopedycznego. W Warszawie istnieje wiele takich punktów, w których można zdiagnozować przyczynę problemu poprzez wykonanie komputerowego badania stóp. Po otrzymaniu dokładnych wyników można rozpocząć leczenie. Najczęściej zaleca się wykonanie indywidualnych wkładek ortopedycznych.

Osoby najczęściej narażone na ból stopy

Z chorobą Montona najczęściej borykają się osoby po 50 roku życia. W zdecydowanej większości są to kobiety, które często nosiły obuwie na wysokim obcasie. Kolejną grupę ryzyka stanowią osoby cierpiące na płaskostopie lub posiadające wysokie podbicie. Równie często na ból śródstopia skarżą się osoby otyłe.

Jak rozpoznać chorobę Montona?

Poniżej przedstawiamy kilka symptomów, które mogą świadczyć o chorobie Montona. Każda osoba, która posiada przynajmniej dwa z nich powinna niezwłocznie udać się do zakładu ortopedycznego lub lekarza w celu dokładnego zdiagnozowania problemu. Szybkie podjęcie leczenia choroby Montona jest gwarancją wyleczenia i uniknięcia konieczności przeprowadzenia operacji.

• Ból podeszwy stopy zlokalizowany mniej więcej w śródstopiu w pobliżu palców
  • Nasilający się ból podczas chodzenia, biegania lub stania
  • Malejący ból po odpoczynku
  • Ból stopy całkowicie ustaje po odpoczynku
  • Chodzenie na bocznych krawędziach stopy pomaga uniknąć bólu
  • Ból uniemożliwia pełne obciążenie stopy
  • Ból palący
  • Ból promieniujący w stronę palców
  • Pojawiające się od czasu do czasu uczucie drętwienia i skurczu w przedniej części stopy

Najlepszym sposobem na uniknięcie wystąpienia choroby Mortona jest dobór indywidualnie przygotowanych wkładek ortopedycznych, których kształt dobiera się podczas komputerowego badania stóp. Z takiej usługi mogą Państwo skorzystać również w naszym gabinecie ortopedycznym w Warszawie. Zapraszamy!

Drajmed - zakład ortopedyczny

Silny ból stopy, czyli wszystko o chorobie Mortona written by Redakacja Ortopedycznie.plśrednia ocen2.9/5 - 17oceny użytkowników